Saturday, December 17, 2016

Eternal hope.



I hope you fall in love with someone who always texts back
and never lets you fall asleep thinking you are unwanted

I hope you fall in love with someone who holds your hand during the worst parts of life
and getting back with you even when you are too busy with the chaos

I hope you fall in love with someone who sees the galaxies in your eyes
and hears the music in your heartbeats

I hope you fall in love with someone who tickles you
and makes you smile on hard days and on easy ones


---
 

But beyond all that,
i hope you fall in love with someone who will never leave you behind
and who will never take you for granted,
someone who will stand by you when you are right
and stand by you when you are wrong.


Image result for love pictures




Someone who has seen you at your worst and has loved you still. 


















p/s : Hasbunallahu Wani'mal Wakeel


Friday, December 2, 2016

Skills.



Nobody is perfect. Everyone can improve. And to improve, you must change.
That is the truth.

To change, you must try new things. New ways and new tools.

Get feedback.
Analyze.

--

 Reflect on what worked and what did not.
Adjust yourself accordingly. You will learn. You will grow.

insyaAllah.





Of course, you can use skills to get more good grades in college. Graduate with distinction.
Five years later, no one cares.

 --

But if you got skills, it allows you to learn better
and smarter.
Skills to develop good habits.
Skills to focus, reflect, and persist.





Once you stop learning, you start dying.
_AlbertEinstein_
       


#getinspiredwith  http://www.focus2achieve.com







p/s : Allah knows what your silent heart wants.





    

Wednesday, November 23, 2016

Niat.




You know,
I get the feeling that a lot of people often forget that our reward is with Allah.

People get worked up because they cannot see the reward of their good deeds in this Dunya and they fail to realize that the reward for the good they do is with Allah. He will reward us when necessary and in His own way with what is best for us, and insyaAllah with Jannah.

Everyone needs to stop looking for rewards in the Dunya.
You are nice to someone but they are not nice back?
Don't give up.





Your reward is with Allah.
We don't do things for the people, we do them for the sake of Allah.

It is about our intentions. So much can be changed into ibaadah just by reforming our intentions. Example, we go to school and study. Not just so we can get an education and to please our parents but also to be educated enough to earn a halal income in the future, to support our families and to spend and give in charity.


---

Everything is about intentions.


And the beautiful thing about intention is that they are just between us and Allah.
People don't know our intentions. They can guess but only Allah knows. Sincerely.













p/s : May Allah bless.




Wednesday, November 9, 2016

Wednesday, November 2, 2016

Eleventh.




Pernah rasa?

Hati kau dihenyak berkali-kali,
Direnyuk lumatkan tanpa belas,
Hingga jiwa itu mati sendiri.

Ohh ya,
Mungkin kau bukan siapa-siapa,
Jauh sekali punya satu dunia,
Yang ada cuma sipi-sipi saja.

Tetapi,
Barangkali mereka terlupa,
Kau juga spesisnya manusia,
Yang ada hati dan rasa.






#asmilethatcovershatteredheart #perempuanmatahari





p/s : Apa-apa jee asal bolehhh




Monday, September 12, 2016

Pengorbanan.



"Saat berderai jatuh titisan airmata suci Ibrahim a.s
melihatkan keteguhan iman anaknya Ismail,
dikala itu bermulanya sejarah agung erti sebuah pengorbanan."

---


SALAM AIDILADHA



Semoga kita mampu melakukan pengorbanan.
Yg sebenar-benarnya.





p/s : Biar hilang sesuatu kerana Allah. Jgn hilang Allah kerana sesuatu.





Friday, September 2, 2016

Appreciation.

Assalamualaikum and Hi.



Yayy!
Blog dah ada banner.
*teruja

Terima kasih Imin.
Beginilah gunanya ada adik belajar multimedia.


Hehehehe
 

Okbai.





p/s : semoga Allah permudahkan rezeki athirah.

Wednesday, August 24, 2016

Little do we remember.


Always be the best person you can be.

Be kind even when you are tired.
Be understanding even when you are angry.

Do more than you are asked.
And don't asked for anything in return.
Don't silently expect anything either.

Listen when someone talks,
and really listen too.
Stop just thinking of how you will reply.


Tell people that you love them,
and you appreciate them.

Go out of your way to do things for people.
 
Be the greatest person you can possibly be,
and when you messed up,
make up for it in the next moment
or minute
or day.

 ---

One thing you should never do?

Never spend your time trying to prove to anybody that you are great.
Your actions will speak for themselves.

And we only have limited time on this earth,
don't waste it.


If someone doesn't see your light, don't worry :)
Like moths, good people are attracted to flame and light.
They will come.




#soulbraille #asmilethatcovershatteredheart




Monday, May 2, 2016

Trust.

Assalamualaikum and Hi.



A relationship with no trust is like a cell phone with no service.
All you can do is playing games.

Having someone to trust is one of the greatest tools a person can have in life. The trust between two human beings is one of the most wondrous reactions that two people can easily share. When we trust someone we are basically able to give them as much as love as we want to know that they will only use this love wisely and will never use this love against us.

When we deal with people we know we can trust, we know that we have someone that we can confide in with any given secret in our lives and know that i will not ever be leaked. We know that we could give them the shirts off of our back if they needed it and they would give us the shirt off of their back if we needed it.

Trust is one of the biggest relationship makers and breakers.

With trust, a relationship is able to grow.
Without trust, a relationship will crumble.





p/s : may Allah ease.








Thursday, April 28, 2016

Cinta Terakhir.

Assalamualaikum.

Ada satu lagu.
Aku sukaaaaaaa sangatt.
Dan bila aku suka,
aku akan replay sampai jutajuta kali.
 
Normal kan?
Eh ke tak
--

Cinta Terakhir - Ezad ft Waris.

Lagu ni meaning dia deep.
Sbb content dia adalah dari isi kandungan khutbah nabi.
Khutbah terakhir nabi.
Sbb tu la kot tajuk lagu ni Cinta Terakhir.
Iaitu pesanan cinta terakhir nabi kepada umatnya.
Yang nabi sayang sangat.

Kita lah.
Umat nabi.
Muhammad SAW.
--
 



Khutbah Terakhir Nabi Muhammad SAW
9 ZULHIJJAH TAHUN 10 HIJRAH, DI LEMBAH URANAH, GUNUNG 'ARAFAH


"Wahai manusia dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan !!! Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir di sini pada hari ini. 

  • Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu pula. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti akan membuat perhitungan atas segala amalan kamu.
  • Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' hendaklah dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
  • Wahai manusia, sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik! dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ke atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
  • Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini. Sembahlah Allah, dirikanlah solat lima kali sehari, berpuasalah di Bulan Ramadhan, tunaikanlah zakat dan harta kekayaan kamu dan kerjakanlah ibadah haji sekiranya mampu.
  • Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak ada seorangpun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan amal soleh. Ingatlah bahawa kamu akan mengadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan atas segala apa yang telah kamu lakukan. Oleh itu, awasilah tindak-tanduk kamu agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
  • Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku ini menyampaikannya pula kepada orang lain dan hendaklah orang yang lain itu menyampaikannya pula kepada orang lain dan begitu seterusnya. Semoga orang yang terakhir yang menerimanya lebih memahami kata-kataku ini dari mereka yang mendengar terus dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya aku telah sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba- Mu."


 Baca betul-betul.
Faham betul-betul. Hadam.
Ada perasaan halus.
Sebak.

"Semoga orang yang terakhir menerimanya lebih memahami kata-kataku ini
dari mereka yang mendengar terus dariku."

Semoga kita kan jadi seperti dua insan yang bercinta.

Allah--






p/s : Stok dah sampai. Yayyyy







Monday, March 28, 2016

Refleksi.

Assalamualaikum.


Found this on facebook.
So i would mind to share as i thought the message was so deep.


Video ini sekadar memberi kesedaran bahawa memang ada segelintir masyarakat kita yang diuji sebegini iaitu kurang pengetahuan agama. Tujuannya supaya adanya perubahan agar generasi seterusnya lebih baik memahami agama. Stricly, this video was not intended to discredit of any party. 




"Apa itu rukun islam?"


Soalan ni mungkin mudah bagi sesetengah orang.
Tapi cuba tengok realitinya apabila ditanya soalan sebegitu?
Tidak risaukah kita akan generasi anak cucu kita yang mendatang?
Mahukah kerana kita, mereka jauh dari islam?



refleksi diri.

RUKUN ISLAM.

ramai yang hafal tapi tak faham.



Allahu *teardrops







p/s : No guts, no glory. No legend, no story.




Wednesday, March 23, 2016

twentyfifth.

Assalamualaikum.



Hari ini hari apa?
Hari rabu.




 Siti Nur Athirah,

SELAMAT HARI LAHIR :)


Bila gembira atau sedih, ingat

Allah tu selalu ada

tau.


Just because you let them enter your life
They might think they've know you
Thus they judged you
knocked you.

Takpelah. Allah knows even better than you yourself did.
Tersurat tersirat. Terlafaz tersembunyi.


Allah


senyum ok? 


Heads up. Keep walking. This isn't your final destination.











p/s : Semoga Allah permudahkan rezeki athirah.




Tuesday, March 22, 2016

Sahara kehidupan.

Assalamualaikum.


"Siapa yang tidak minum dari lautan pengalaman,
ia akan mati kehausan di sahara kehidupan.

Kehidupan adalah sebuah sekolah,
masa adalah gurunya,
pengalaman adalah kematangannya.
 
- Ustaz Ahmad Dusuki Abd Rani






p/s : mengerti bagi yang mengetahui.





Saturday, March 19, 2016

Maybe.





Maybe i don't cry,
but it hurts.

Maybe i won't say,
but i feel.

Maybe i don't show,
but i care.



and maybe i won't hate,
cause i love.

Maybe.








p/s : Selesai dua tinggal lagi tujuh.





Thursday, March 10, 2016

Ikhlas.

Assalamualaikum.




Moga Allah redha.









p/s : Jumaat.Sabtu.Ahad.Isnin.


Wednesday, March 9, 2016

Dot.

Assalamualaikum.




Did you see it?
What do you see?
What is your first focus?

The black dot?
Jika ya, maka aku ingin tanyakan suatu hal.

Mengapa hal pertama yang kita lihat adalah titik hitam?
Padahal ternyata warna putih lebih banyak.

Jadi mengapa?

Kerana kita lebih mudah memandang sesuatu dari sisi kekurangannya, sisi kesalahannya, sisi keburukannya.
Padahal ada warna lain yang jumlahnya lebih banyak dari si titik hitam itu. Yang ada kelebihannya, ada kebenarannya, ada kebaikkannya.

Bukankah setiap manusia itu terlahir suci tanpa dosa?
Meskipun manusia itu tidak akan ada yang sempurna.

Jadi mengapa harus berbicara tentang kesalahan dan kekurangan orang lain?
Padahal dalam dirinya pun kesalahan dan kekurangan itu ada.

Adilkah menilai seseorang hanya dengan sebelah mata?
Menghakimi seseorang dengan seburuk-buruknya penilaian?
Hanya kerana satu kesalahan yang dilakukannya?

Cubalah mengerti.
Setiap ruang memiliki dua sisi,
Caramu menilai adalah tergantung dari sisi mana yang kamu pilih untuk memandang.

Jadi,
Mulailah menatap dengan cara yang lain,
Bukan memfokuskan pada kesalahan yang dia lakukan..

Tapi,
lihatlah ada banyak kebaikan yang juga sudah dia lakukan.





Saat kau hanya terfokus hanya pada titik hitam itu,
Aku anggap kamu sedang lupa,
Bahawa putih tetap ada dan menjadi dasar daripada segala warna yang ada.


#asmilethatcovershatteredheart #thetarbiyah








p/s : Sempurna itu hanyalah Allah. Bukan manusia.












Tuesday, March 8, 2016

Siso.

Assalamualaikum.


Current mode
.
.
.
.
.
.
.
Mengadap minion-minion kecil ni







Belok blakey laa terik nih! haha


But, puas hati
Sebab buat sendiri
Terima kasih google.com
Berikan idea untuk hasilkan beg 'siso' ini
Hehehe
*siso = goodies bag




Less is more kan?







p/s : Rindu arwah mak. Alfatihah.










Friday, March 4, 2016

Biasa.

Assalamualaikum.



Aku bukan perempuan sempurna,
Aku ini cuma gadis biasa-biasa,
Yang biasanya itu,
Tidak punyai apa-apa

Aku tidak cantik,
Yang senyumnya selalu mengusik,
Aku tidak pandai,
Seperti mereka yang kau intai,
Aku tidak baik,
Yang dirinya boleh buat kau tertarik

Ya,
Aku tidak ada apa-apa yang istimewa,
Hidupku cuma ada luka dan tawa,
Tidak seperti mereka,
Yang diimpi oleh setiap warga

Aku cuma secebis daki,
Yang tercicir di hujung dunia ini

Itu lah aku.

Cuma biasa-biasa.
Yang belajar tentang isi dunia

Ya, sederhana saja.








p/s : #asmilethatcovershatteredheart







Saturday, February 27, 2016


Assalamualaikum.



Kadang-kadang ada benda-benda baik yang kita buat, biar senyap-senyap je.
Tak perlu sebarkan sangat.
Sebab sekarang ramai yang suka masuk campur urusan Tuhan - menilai niat hati orang.


Sepertimana kata hukama,

"Sorokkanlah amal kebaikanmu umpama kau menyembunyikan keburukanmu."

Moga Allah redha.



p/s : First time 'tsalah tido'. Sakit aihh :(





Tuesday, February 23, 2016

Puzzle of life.

Assalamualaikum.


You came as a ray of light,
Made my life cheerful and bright,

Down the sorrow,
Like an arrow,
Taking away my complete loneliness,
And giving me back all the happiness,
With a Midas touch of your care, 
To keep me away from despair, 

For the future day,
Tales of our bond people will say..



Aireena, the girl that wiped the tears.


'O Allah, have your Mercy upon her always. Aku sayang dia. 
 Semoga persahabatan ini menjadi salah satu asbab kami ke syurgaMu..'

Aamin.



p/s : Discrete the things.



Thursday, February 11, 2016

Day #42

Assalamualaikum.



If someone hurts you,
make a promise to yourself and to Allah SWT
that you will never do the same thing to someone else.

Then, pray for that person.

Because praying for someone helps you come to terms
with what they have done.
 and helps you get over it.

It allows you to suppress your ego.
You can't control other people
You can only control yourself and your reactions.

Make sure your actions will be an evidence for you
not against you,
on the Last Day.


'Biar orang buat kita. Jangan kita buat orang'


Moga Allah redha.







p/s : Catatan perjalanan kehidupan #asmilethatcovershatteredheart